BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH
BILIK DARJAH
: Menurut
Doyle, 1986 bilik darjah merupakan tempat yang kompleks dan sibuk, serta
mempunyai ciri-ciri yang khusus, yang boleh mempengaruhi murid dalam bilik
darjah tersebut. Contoh aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid, guru matapelajaran,
tugasan, ruang, masa , dan bahan pembelajaran.
PENGURUSAN BILIK DARJAH YANG BERKESAN
•
Menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai
•
Membentuk suasana pembelajaran yang positif
•
Menjalinkan hubungan interpersonal antara guru
dengan murid dan murid dengan murid
•
Menggunakan masa yang diperuntukkan untuk
pembelajaran dengan optimum
•
Meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti
P&P
•
Mengurangkan masalah disiplin
•
Pengurusan rutin yang berkesan
•
Murid belajar mengawal dan menguruskan diri sendiri
Pengurusan Persekitaran Fizikal Bilik Darjah
Garis panduan:
´ Membenarkan
guru memantau dengan mudah & cepat
´ Kedudukan
guru berhampiran murid
´ Pemandangan
murid jelas dan tidak terhalang
´ Ruang
pergerakan yang selesa
´ Akses mudah
kepada sumber pembelajaran
´ Penggunaan
ruang pada dinding
´ Wujud ruang
untuk aktiviti-aktiviti tertentu
´ Beri
perhatian kepada pencahayaan, pengudaraan, dan perabot
´ Kebersihan
´ Susunan
kerusi meja murid yang fleksibel
´ Tradisional
´ Kumpulan
kecil
´ Seminar
Pengurusan
Psikososial dalam Bilik Darjah
´ Psikososial
merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran
sosialnya
´ Faktor yang
mempengaruhi psikososial bilik darjah:
´ Pendekatan
pengajaran
´ Gaya
kepimpinan guru
´ Bentuk
komunikasi dan interaksi dalam bilik darjah
Pengurusan
Persekitaran Psikososial Bilik Darjah
´ Suasana
demokratik dalam bilik darjah
´ Guru sebagai
pendidik & fasilitator
´ Menimbulkan
persekitaran saling mempercayai & menghormati
´ Percaya
setiap murid mempunyai kebolehan untuk berjaya
´ Menunjukkan
contoh teladan yang baik
´ Menjadikan
bilik darjah sebagai tempat yang selamat & seronok
´ Menunjukkan
rasa cinta & semangat untuk mendidik
´ Menyemai
semangat kekitaan
´ Mengamalkan
komunikasi berkesan
RUMUSAN : Kesimpulannya, penguasaan
guru dari aspek pengurusan bilik darjah ini amat penting kerana ia mempengaruhi
para pelajar,guru dan suasana pembelajaran. Oleh hal yang demikian, guru perlu
menguasai tiga faktor yang berkaitan dengan pengurusan bilik darjah,
iaitu Ilmu, Strategi
dan Kemahiran. Tiga faktor tersebut haruslah dikuasai oleh guru bagi
memastikan suasana bilik darjah berada dalam keadaan yang terkawal. Pengurusan
bilik darjah juga berkaitan dengan aspek fizikal, mental dan murid dimana ia
mempengaruhi keinginan mereka untuk sama ada belajar di dalam kelas atau di
luar bilik darjah.
No comments:
Post a Comment