Tuesday, 7 April 2020

BAB 6 PENGURUSAN BILIK DARJAH


BAB 6 :  PENGURUSAN BILIK DARJAH



BILIK DARJAH : Menurut Doyle, 1986 bilik darjah merupakan tempat yang kompleks dan sibuk, serta mempunyai ciri-ciri yang khusus, yang boleh mempengaruhi murid dalam bilik darjah tersebut. Contoh aktiviti dalam bilik darjah melibatkan murid, guru matapelajaran, tugasan, ruang, masa , dan bahan pembelajaran.


  
PENGURUSAN BILIK DARJAH YANG BERKESAN
      Menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai
      Membentuk suasana pembelajaran yang positif
      Menjalinkan hubungan interpersonal antara guru dengan murid dan murid dengan murid
      Menggunakan masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran dengan optimum
      Meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti P&P
      Mengurangkan masalah disiplin
      Pengurusan rutin yang berkesan
      Murid belajar mengawal dan menguruskan diri sendiri

Pengurusan Persekitaran Fizikal Bilik Darjah



Garis panduan:
´  Membenarkan guru memantau dengan mudah & cepat
´  Kedudukan guru berhampiran murid
´  Pemandangan murid jelas dan tidak terhalang
´  Ruang pergerakan yang selesa
´  Akses mudah kepada sumber pembelajaran
´  Penggunaan ruang pada dinding
´  Wujud ruang untuk aktiviti-aktiviti tertentu
´  Beri perhatian kepada pencahayaan, pengudaraan, dan perabot
´  Kebersihan
´  Susunan kerusi meja murid yang fleksibel
´  Tradisional
´  Kumpulan kecil
´  Seminar

Pengurusan Psikososial dalam Bilik Darjah
´  Psikososial merujuk kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran sosialnya
´  Faktor yang mempengaruhi psikososial bilik darjah:
´  Pendekatan pengajaran
´  Gaya kepimpinan guru
´  Bentuk komunikasi dan interaksi dalam bilik darjah

Pengurusan Persekitaran Psikososial Bilik Darjah
´  Suasana demokratik dalam bilik darjah
´  Guru sebagai pendidik & fasilitator
´  Menimbulkan persekitaran saling mempercayai & menghormati
´  Percaya setiap murid mempunyai kebolehan untuk berjaya
´  Menunjukkan contoh teladan yang baik
´  Menjadikan bilik darjah sebagai tempat yang selamat & seronok
´  Menunjukkan rasa cinta & semangat untuk mendidik
´  Menyemai semangat kekitaan
´  Mengamalkan komunikasi berkesan

RUMUSAN : Kesimpulannya, penguasaan guru dari aspek pengurusan bilik darjah ini amat penting kerana ia mempengaruhi para pelajar,guru dan suasana pembelajaran. Oleh hal yang demikian, guru perlu menguasai tiga faktor yang berkaitan dengan pengurusan bilik darjah, iaitu Ilmu, Strategi dan Kemahiran. Tiga faktor tersebut haruslah dikuasai oleh guru bagi memastikan suasana bilik darjah berada dalam keadaan yang terkawal. Pengurusan bilik darjah juga berkaitan dengan aspek fizikal, mental dan murid dimana ia mempengaruhi keinginan mereka untuk sama ada belajar di dalam kelas atau di luar bilik darjah.

No comments:

Post a Comment