BAB 13 SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
∑ HUBUNGAN SEKOLAH DAN MASYARAKAT
•
Hubungan sekolah dan masyarakat merupakan suatu
bentuk jaringan yang kompleks.
•
Interaksi sekolah berlaku secara tiga dimensi
interaksi dalam sekolah dan tiga dimensi interaksi luar sekolah.
∑ FAKTOR LUARAN DAN FAKTOR
DALAMAN DI SEKOLAH
•
Di sekolah, tiga pihak yang secara langsung terlibat
dalam jalinan interaksi ialah pihak pentadbir, guru, dan murid.
•
Tiga dimensi interaksi dengan pihak luar melibatkan
sekolah, ibu bapa, dan komuniti dalam masyarakat.
•
Terdapat hubungan antara faktor-faktor luaran
sekolah dengan faktor-faktor dalaman sekolah.
= Misalnya faktor-faktor seperti kelas sosial, etnik, dan
gender, mempengaruhi corak pembelajaran dan sahsiah murid di sekolah.
•
Faktor-faktor dalaman sekolah seperti gaya
kepimpinan, peranan guru-guru, dan bentuk interaksi yang berlaku menyumbang
kepada pencapaian dan sahsiah murid di sekolah.
•
Bagi interaksi dalaman sekolah, situasi pengajaran
dan pembelajaran ditentukan oleh kepimpinan yang berkesan. Kepimpinan yang
berkesan mampu mencapai matlamat masyarakat terutama dari segi pencapaian
akademik dan sahsiah.
•
Pengetua haruslah mempunyai interaksi yang positif
dengan guru-guru.
∑ HUBUNGAN ANTARA PIHAK SEKOLAH
DENGAN PIHAK LUAR DARI SEKOLAH
•
Terdapat bentuk-bentuk hubungan interaksi antara
pihak sekolah dengan pihak-pihak di luar sekolah terutamanya ibu bapa, penjaga,
komuniti-komuniti dalam masyarakat.
•
Pengetua adalah individu yang secara idealnya perlu
merintis pembinaan hubungan yang baik dengan luar sekolah, dan dibantu oleh
guru-guru lain di sekolah.
•
Misalnya, interaksi yang baik dalam PIBG dapat
membantu menjayakan program-program sekolah.
•
Pengetua boleh melibatkan komuniti-komuniti sekitar
dalam menjayakan aktiviti-aktivitinya.
∑ HUBUNGAN TIGA DIMENSI ANTARA
SEKOLAH, IBU BAPA DAN MASYARAKAT
• mencapai matlamat atau objektif yang sama
• perlu ada hubungan yang mantap dan akrab
• gabungan strategik yang membawa faedah sinergi kepada semua pihak yang
terlibat
∑
MATLAMAT PERKONGSIAN
- Sekolah sebagai sebuah
institusi sosial yang tidak wujud bersendirian.
- Sekolah
sebagai sebuah institusi sosial yang kompleks, (tidak perlu timbul keraguan dan
salah faham.)
- Memerlukan keprihatinan
dan permuafakatan antara pihak sekolah dan masyarakat untuk mengatasinya.
∑ KEPENTINGAN PERKONGSIAN
• Masyarakat dan Sekolah: Saling memerlukan
• Sekolah sebagai agen perubahan masyarakat
• Masalah masyarakat merupakan masalah sekolah juga.
• Budaya adalah hak masyarakat.
• Sekolah yang selamat memerlukan penglibatan masyarakat.
∑
HUBUNGAN SEKOLAH DAN IBU BAPA (PIBG)
• Ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada
anak.
• Salah satu peranan yang boleh dimainkan oleh PIBG adalah sebagai orang
tengah antara para guru dan ibu bapa.
• Tindakan PIBG membela nasib guru: (bersemangat dan selesa ketika
bertugas)
• Hubungan yang mesra ini mampu melenyapkan prasangka antara ibu bapa
dengan guru.
• Perbincangan boleh diadakan dari semasa ke
semasa dengan pihak sekolah demi mengatasi sebarang kelemahan dan
masalah yang dihadapi.
• Kepakaran dan pengalaman anggota masyarakat amatlah
dialu-alukan.
• Penglibatan aktif PIBG dapat mencabar minda, menarik minat dan
memberikan motivasi yang tinggi kepada pelajar.
• Persatuan Ibu Bapa dan Guru ( PIBG ) adalah sebuah organisasi yang
penting terhadap perkembangan sesebuah sekolah.
• Peranan dan tanggungjawab PIBG di sesebuah sekolah memberi kesan kepada
kemajuan dan pencapaian sekolah.
• Pengurusan PIBG yang cemerlang akan melahirkan sekolah yang terbilang.
• Pengurusan PIBG harus cekap dan berkesan.
• Sebarang perbezaan dari segi pandangan dan pendapat dalam
kalangan kita bukanlah penghalang.
• Menambahkan dana persatuan dengan inisiatif dan kerjasama pucuk pimpinan
dan semua ahli persatuan.
• Satu strategi yang boleh dilaksanakan ialah dengan merapatkan hubungan
sekolah dengan ibu bapa melalui PIBG.
RUMUSAN : Kesimpulannya, sekolah dan persekitaran mempunyai hubungan yang rapat
iaitu dengan adanya kerjasama kedua-dua pihak, maka ini akan mewujudkan suasana
sekolah serta hubungan yang baik antara sekolah dan masyarakat. Pihak pentadbir
perlulah sentiasa mengambil perhatian terhadap perkembangan para guru dengan
anak-anak murid. Hal ini dapat memberikan suasana ”win-win” iaitu melahirkan permuafakatan
antara sekolah dengan masyarakat.
No comments:
Post a Comment