BAB 5
PENGURUSAN MURID J
PENGURUSAN
REKOD MURID :
√ Pekeliling ikhtisas KPM Bil.
9/1978: Kad Rekod Persekolahan (Pupil’s Cumulative Record Card)
√ Kad Rekod Persekolahan Murid
Sekolah Rendah 001R (Warna kuning)
√ Kad Rekod Persekolahan Murid
Sekolah Menengah 001M (Warna biru)
√ Kad ini hendaklah digunakan
untuk setiap murid sehingga tamat persekolahan
√ Perlu dikemas kini dari
semasa ke semasa oleh guru kelas – disiapkan selewat-lewatnya minggu ke-2
Januari.
Peranan guru kelas
≤ Mengisi dan mengemas
kini maklumat murid,
ibu bapa dan penjaga.
≤ Memastikan
murid keluar masuk sekolah dikemas kini.
≤ Menyemak dan
membetulkan ralat.
≤ Melaporkan
kehadiran harian murid kepada
Penolong Kanan HEM dan Pembantu Tadbir (PT).
Kepentingan Rekod Murid
- Memantau kemajuan murid
- Menjalin hubungan antara guru-ibu bapa, di mana kedua-dua
pihak boleh menilai laporan kemajuan murid.
- Membantu KPM mengenal pasti latar belakang dan pencapaian
murid dalam satu kawasan
Kepentingan maklumat murid
kepada guru
. Mengenal pasti
keperluan murid berdasarkan latar belakang, pencapaian akademik, dan kehadiran
. Memerlukan
bimbingan khas
. Bantuan kewangan
. Menentukan
aktiviti/pengalaman pembelajaran yang sesuai dengan perkembangan, minat
dan pencapaian murid.
PERBEZAAN JANTINA
= Lelaki
dan perempuan mempunyai perkembangan biologi dan fizikal yang berbeza.
= Pertumbuhan
peringkat remaja, perempuan berkembang lebih pesat dan mencapai kedewasaan
berbanding lelaki.
= Masalah
kesediaan belajar berpunca daripada pengaruh nilai kebudayaan terhadap jantina.
= Guru
harus menyedari perbezaan jantina semasa membuat rancangan pelajaran.
PERBEZAAN KADAR PERTUMBUHAN
FIZIKAL
= Setiap
individu mempunyai corak petumbuhan unik.
= Kanak-kanak
dalam kumpulan umur yang sama tidak mempunyai kebolehan yang sama.
= Masalah
kepada guru dalam merancang pelajaran yang dapat memberi kepuasan kepada murid.
PERBEZAAN PERKEMBANGAN MENTAL
= Walaupun
berada pada peringkat umur yang sama, tetapi murid-murid mempunyai
corak perkembangan mental yang berbeza.
= Wujud
secara semula jadi.
= Guru
menghadapi masalah melayani murid mengikut perbezaan yang wujud.
PERBEZAAN MINAT &
KECENDERUNGAN
= Murid
yang berminat akan mencapai prestasi yang cemerlang dalam pembelajaran dan
sebaliknya.
= Walaupun
wujud perbezaan ini, murid masih ditempatkan dalam kelas atau aliran yang sama.
= Guru
menghadapi masalah dalam memilih isi kandungan, bahan, dan alat bantu mengajar.
PERBEZAAN STATUS
SOSIOEKONOMI
= Pelbagai
status sosioekonomi membina keyakinan diri yang berbeza.
= Murid-murid
yang datang daripada latar belakang keluarga yang miskin kurang
menceburkan diri secara aktif semasa proses pembelajaran.
PERBEZAAN KECERDASAN INDIVIDU
= Kebolehan
yang berbeza dalam bidang tertentu.
= Seorang
murid yang cerdik tidak semestinya pandai dalam serba serbi. Guru tidak boleh
menggolongkan murid sebagai ‘pandai’ dalam satu bidang pengajaran semata-mata.
= Perancangan
pelajaran perlu mengambil kira masalah perbezaan kecerdasan yang wujud dalam
diri individu.
kesediaan
belajar
KESEDIAAN KOGNITIF
> Berkait
rapat dengan mental untuk memahami dan juga berfikir
> Perkembangan
mental bergantung kepada umur seseorang.
KESEDIAAN
AFEKTIF
> Sikap,
keinginan, ketekunan, perasaan, minat dan nilai untuk menerima pelajaran yang
akan disampaikan.
> Pelajar
yang bersikap positif dan berminat terhadap pelajaran akan memainkan peranan
yang aktif dan agresif dalam aktiviti itu.
KESEDIAAN PSIKOMOTOR
> Penguasaan
kemahiran fizikal termasuklah perkembangan fizikal merangkumi fungsi
anggota dan pengawalan, penyelarasan, penggerak, di
dalam seluruh tubuh badan.
> Penguasaan
kesediaan psikomotor adalah bergantung kepada kesediaan kognitif serta
kesediaan afektif pelajar.
rumusan :
Dalam pengurusan murid, kita akan bersedia
untuk menghadapi cabaran iaitu kena berhati-hati dengan rekod para
pelajar. SELAIN ITU, KITA JUGA MESTILAH SENTIASA MEMBERIKAN PARA PELAJAR UNTUK
BERSEDIA DARI SEGI MENTAL DAN FIZIKAL KERANA PERBEZAAN DARI SEGI JANTINA ,
KECERDASAN INDIVIDU, DAN SEBAGAINYA. Kita juga perlu sentiasa memastikan semua murid akan dilayan dengan sama rata.
No comments:
Post a Comment