BAB 1
SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN
→ Pengertian
Sosiologi 💨
- Sistematik dan
saintifik = kelogikannya, bukti, akal, kajian,
pemerhatian, guna generalisasi, merekod, ada kebenaran, bersistematik,
analisis, bersifat objektif (tiada dipengaruhi kepercayaan atau nilai) dan
soal selidik.
- Masyarakat =
kumpulan manusia yang saling berhubung yang membentuk jalinan yang
melahirkan pelbagai fenomena sosial
- Sudut =
meliputi kepelbagaian budaya, stratifikasi, populasi, politik dan
sebagainya.
👉
Menurut Amir Hasan 2002, sosiologi bermaksud kajian yang sistematik dan
saintifik mengenai manusia dan interaksi sosial mereka dalam masyarakat
daripada pelbagai sudut.
→ Perspektif
Sosiologi
⧫Disiplin
sosiologi mempunyai perspektifnya yang tersendiri tentang masyarakat dan
tingkah laku sosial.
⧫Tumpuan
perspektif sosiologi adalah pada tingkah laku masyarakat, memahami corak
interaksi dan proses kelompok.
Perspektif Sosiologi
⥤ MIKRO
Bersifat kecil dan individu
⥤ MAKRO
Bersifat besar, kompleks, dan
berfokuskan masyarakat/organisasi
Perbezaan mikro dan makro
1.mikro
- penagihan
dadah merupakan pilihan individu
kesan kesihatan fizikal dan mental ke atas individu
2. makro
- kes
jenayah
- penyakit
berjangkit
- penurunan
kualiti kerja dan pengeluaran
- pengabaian
keluarga dan anak-anak
Teori Fungsionalisme : Mengkaji perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang
kepada penerusandan perkembangan masyarakat. Masyarakat dianggap seperti tubuh
yang mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri yang mempunyai tujuan dan
keperluan tertentu. Sebagai contoh, pelajar akan bergantung pada
guru untuk mendapatkan ilmu, guru bergantung pada kurikulum yang akan mereka
gunakan untuk mengajar dan kurikulum ini dibentuk oleh mereka yang bertugas di
Jabatan Kurikulum. Teori ini berfungsi untuk memastikan masyarakat itu
bergerak. Tujuannya adalah untuk mencapai keharmonian dalam masyarakat untuk
kestabilan negara. Pendekatan fungsionalisme boleh disamakan seperti bahagian
anggota badan yang mempunyai peranan masing-masing dan setiap anggota itu bergantung
di antara satu sama lain untuk berfungsi. Teori fungsionalisme dalam pendidikan
ialah menyampaikan ilmu pengetahuan dan tingkah laku yang dikehendaki untuk
memastikan kesejahteraan ahli masyarakatnya. Mengikut teori ini, tugas utama
pendidikan ialah untuk mensosialisasikan kanak-kanak dengan norma, nilai-nilai
dan peraturan yang terdapat dalan sesebuah masyarakat.
Teori Konflik : Teori konflik ini menganggap bahawa akan berlaku ketegangan di antara
individu dan kumpulan-kumpulan dalam sesebuah masyarakat untuk bersaing
mendapatkan kepentingan masing-masing. Mengikut Karl Marx terdapat kumpulan
“berada” dan “tidak berada” dalam masyarakat yang sering bertelagah.Keadaan ini
berkemungkinan akan berlakunya perebutan di mana golongan atasan akan menguasai
kuasa,kekayaan,kebendaan,kehormatan dan berpengaruh.Manakala pihak
bawahan akan sentiasa mencabar pihak atasan untuk mendapatkan bahagian
mereka. Max Weber (1964-1920) adalah orang yang mengaitkan teori konflik
dengan pendidikan.Beliau mengaskan bahawa fungsi utama sekolah ialah untuk
mendidik pelajar tentang status budaya. Hubungan di antara kuasa dan
kepentingan akan menimbulkan konflik di antara individu dan kumpulan, ia akan
mempengaruhi sistem pendidikan dalam masyarakat tersebut. Beliau juga
menyatakan bahawa dalam sekolah terdapat “orang dalam” yang mana status
budayanya diperkukuhkan melalui pengalaman sekolah ,manakala “orang luar”
berdepandengan halangan untuk mencapai kejayaan mereka di sekolah. Sekolah
berfungsi memberi latihan tentang sikap, tingkah laku, kemahiran, intelektual
dan sosialisasi.
Teori Interaksionisme : Teori
interaksi simbolik adalah teori yang bersifat mikro. Perspektif teori ini
mengkritik teori fungsionalisme dan konflik kerana terlalu bergantung kepada
pendapat bahawaa manusia keseluruhannya dibentuk oleh sistem sosial.Bagi teori
interaksionisme, manusia tidak pasif dan menekankan bahawa interaksi sosiallah
yang menbentuk realiti. Teori ini telah diperkenalkan oleh seorang pengkaji
yang bernama George Herbert Mead (1863-1931). Teori ini lebih menfokuskan
kepada meneliti makna-makna yang dibentuk oleh masyarakat yang terlibat
terutamanya guru dan murid. Mereka juga melihat kepada aspek organisasi sekolah
yang membentuk realiti sosial dan tidak melihat bagaimana masyarakat
mempengaruhi sekolah. Contohnya, mereka akan mengkaji bagaimana murid mempunyai
perangai tidak baik di sekolah dengan melihat cara murid berinteraksi dengan
guru. Kelakuan tidak baik itu tidak dikaitkan dengan latar belakang kelas
sosial dalam masyarakat.
RUMUSAN 💭
Sebagai kesimpulannya, terdapat pelbagai perbezaan antara
teori-teori tersebut. Namun, pada pandangan saya , saya rasa apa yang tokoh-tokoh
fungsionalisme dan konflik lebih mengutamakan fungsi perlakuan sosial
dalam kegiatan-kegiatan yang menyumbang kepada kestabilan dan survival
masyarakat selain bagaimana perubahan sosial berlaku dalam masyarakat. Manakala
teori interaksionisme melihat dari sudut individu contohnya apa yang
berlaku di sekolah tanka mengiatkan dengan apa yang berlaku dalam
masyarakat.
No comments:
Post a Comment