BAB 11 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA J
DEFINISI BUDAYA :
•
Budaya
merujuk kepada ciri-ciri atau hasilan tingkah laku yang dipelajari oleh
sekumpulan manusia daripada persekitaran sosialnya (Amir 2002).
•
Budaya
adalah keseluruhan yang kompleks yang mengandungi ilmu pengetahuan,
kepercayaan, kesenian, moral, undang-undang, adat dan sebarang bentuk keupayaan
yang diperolehi oleh seseorang sebagai ahli masyarakat (Tylor 1871).
•
Budaya
adalah proses sosial di mana budaya dan struktur sosial adalah saling berkaitan
(Bourdieu 1990).
DEFINISI PELBAGAI BUDAYA : Merupakan satu
sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan
kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan
menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan
berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau
masyarakat berkenaan.
TEORI SOSIAL PELBAGAI BUDAYA :
Kepelbagaian
latar belakang individu dalam masyarakat mempengaruhi kepelbagaian latar
belakang para pelajar dalam institusi pendidikan (Banks, 1989).
•Dalam
konteks Malaysia, para pelajar di institusi pendidikan terdiri daripada pelajar
yang memiliki pelbagai latar belakang berbeza seperti agama, etnik, bahasa, dan
budaya.Hal ini menunjukkan kewajaran mengenai kepentingan pendidikan pelbagai
budaya.
•Pendidikan
pelbagai budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada
satu budaya, yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri ras (Saha,
1997).
•Pendidikan
pelbagai budaya boleh berlaku dalam pendidikan formal atau tidak formal.
•Tujuan
pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mewujudkan kesedaran, toleransi,
pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara
budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nilai, keyakinan, dan
sikap.
•Pendidikan
pelbagai budaya dapat dilihat dari tiga aspek: konsep, gerakan, dan proses
(Banks 1989).
•Dari aspek konsep, pendidikan pelbagai
budaya merupakan idea yang melihat semua pelajar mempunyai hak yang sama untuk
belajar di dalam kelas tanpa membezakan mereka dari segi jantina, kelas sosial,
etnik atau kriteria lain.
•Dari aspek gerakan, pendidikan pelbagai
budaya didefinisikan sebagai usaha untuk mengubah institusi-institusi
pendidikan sehingga pelajar daripada semua kaum, kelas sosial, jantina dan
lain-lain memiliki peluang yang sama untuk belajar.
•Dari aspek proses, pendidikan pelbagai
budaya dapat difahami sebagai proses untuk mencapai tujuan agar kesamaan
pendidikan dapat dicapai oleh semua pelajar.
Sebab
utama guru tidak mengamalkan pendidikan pelbagai budaya :
1) Guru-guru tidak tahu/memahami maksud sebenar
pendidikan pelbagai budaya.
2) Guru tidak tahu cara untuk menggunakan pendidikan
pelbagai budaya secara berkesan.
3) Guru-guru
tidak bermotivasi bagi mempelajari cara yang berkesan bagi pendidikan pelbagai
budaya.
4) Guru-guru tidak menyedari mereka mempunyai
tanggungjawab yang besar dalam melaksanakan pendidikan pelbagai budaya.
PENGURUSAN PROGRAM
PELBAGAI BUDAYA PERINGKAT SEKOLAH
= AKTIVITI MEMUPUK
PERPADUAN DALAM PENDIDIKAN
RUMUSAN
:
Kesimpulannya, dalam negara Malaysia yang tercinta ini mempunyai pelbagau kaum
dan budaya, kita sebagai guru mestilah menjadi “role model” untuk menyatukan
para pelajar yang berbilang kaum dan budaya. Contohnya kita boleh mengadakan
aktiviti-aktiviti di sekolah seperti mengadakan sambutan perayaan, kelab bahasa
ke-tiga, dan sebagainya. Dengan ini, saya yakin dan percaya para pelajar yang
berbilang kaum dan budaya akan lebih memahami antara satu sama lain ,
menghormati adat-adat serta pantang larang masing-masing, dan yang penting
sekali perpaduan dapat dikukuhkan.
No comments:
Post a Comment