BAB 10
: PENGURUSAN PENASIHATAN MURID
DEFINISI BIMBINGAN : Menurut Crow & Crow, 1960 bimbingan merupakan
bantuan yang diberikan oleh seseorang, baik lelaki dan perempuan yang memiliki
peribadi dan pendidikan yang memadai kepada seorang individu dari setiap
peringkat usia untuk menolongnya mengarahkan kegiatan hidupannya sendiri,
membuat pilihannya sendiri, dan menanggung akibatnya sendiri.
. Menurut Suradi,
1996 bimbingan merupakan suatu proses
untuk membantu individu memamahami dirinya dan dunia sekelilingnya supaya dia
boleh menggunakan kebolehan, keupayaan dan bakat yang ada dengan sepenuhnya.
. Menurut Amla et al,
2006 bimbingan ialah cara membantu orang lain atau suatu usaha menyediakan
pengalaman untuk membantu pelajar memahami diri sendiri.
CIRI-CIRI BIMBINGAN
1. Bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia
bukanlah kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak
sengaja dan sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja,
berencana, berterusan dan mempunyai arah tujuan.
2. Bimbingan merupakan proses membantu individu atau
kumpulan. Bimbingan tidak memaksa seseorang itu mengikut arah yang tertentu,
melainkan membantu atau menolong individu mengikut arah yang sesuai dengannya.
3. Bimbingan yang diberikan ialah kepada individu yang
memerlukan bantuan untuk memecahkan permasalahan yang dihadapinya.
DEFINISI PENASIHATAN
:
. Zuraidah (1994) berpendapat memberi nasihat ialah
strategi menyelesaikan masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang
terlibat.
. Gibson dan Mitchell (1999) menyatakan
nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan maklumat baru dan berguna.
CIRI-CIRI
PENASIHATAN :
- Berfokus kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpukan kepada diri individu yang bermasalah.
- Berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang
yang dianggap lebih berautoriti kepada seorang lain. Orang yang
berautoriti ini adalah lebih berpengalaman, banyak pengetahuan, mempunyai
kelayakan dan pengiktirafan.
- Memberi nasihat adalah strategi yang paling
cepat untuk mengatasi permasalahan jika nasihat itu meninggalkan kesan.
PROSES BIMBINGAN DAN
PENASIHATAN :
Terdapat 5 fasa iaitu
¢ FASA 1 -
Kesedaran GURU sebagai pembimbing dan
penasihat pelajar
¢ FASA 2 - Menguasai
Kemahiran-Kemahiran Asas Bimbingan dan Penasihatan
¢ FASA 3 - Proses
Mengenali Pelajar
¢ FASA 4 - Proses
membimbing pelajar
A. Membina Hubungan
B. Penerokaan
C. Definisi Masalah dan Membina Matlamat
D. Alternatif Penyelesaian dan Pelan Tindakan
E. Melaksanakan tindakan
F. Penamatan
¢ FASA 5 - Fasa
Analisis Penilaian
PERBEZAAN ANTARA
BIMBINGAN, KAUNSELLING DAN PSIKOTERAPI
|
BIMBINGAN
|
KAUNSELING
|
PSIKOTERAPI
|
MAKSUD
|
Merupakan
satu set peraturan yang diberi kepada seseorang individu. Ianya
terletak kepada individu tersebut sama ada ingin patuh atau tidak patuh
terhadap bimbingan yang diberi. Ianya dalam bentuk nasihat dan teguran.
|
Merupakan
interaksi antara dua pihak iaitu kaunselor dan klien di mana mereka sama-sama
membincangkan tentang masalah yang dihadapi oleh klien. Keputusan akhir
dibuat oleh klien tanpa ada unsur paksaan.
|
Merupakan
satu proses dimana pakar terapi berhubung secara personal dengan pesakit yang
mengalami masalah mental, tingkah laku dan masalah peribadi.
|
KAEDAH
|
Cara
yang ditetapkan oleh pemberi bimbingan untuk menyelesaikan masalah yang
dihadapi dalam bentuk nasihat dan teguran.
|
Kaunselor
dan klien berbincang tentang cara untuk menyelesaikan masalah yang
dihadapi oleh klien membuat keputusan tanpa ada unsur paksaan daripada
kaunselor.
|
Melalui
terapi khas yang diberikan kepada pesakit seperti terapi tarian dan terapi
drama.
|
SASARAN
|
Mereka
yang memerlukan bimbingan. Sebagai contoh, seorang ibu menasihati
anaknya.
|
Mereka
yang mengalami pada tahap yang rendah dan tidak dapat menyelesaikan masalah
yang dihadapi oleh klien membuat keputusan tanpa ada unsur paksaan daripada
kaunselor
|
Mereka
yang mengalami masalah mental. Sebagai contoh, seorang pesakit mental
akan mendapat bantuan daripada pakar psikoterapi.
|
SETTING
|
Sekolah,
kolej, dan IPT
|
Sekolah,
kolej, dan IPT
|
Hospital
dan klinik
|
TEMPOH
MASA
|
Masa
singkat 1-5 sesi
|
Masa
singkat 1-5 sesi
|
Masa
yang panjang
|
PIHAK
PROFESIONAL YANG TERLIBAT
|
Guru
biasa, guru bimbingan kaunseling.
|
Kaunselor,
pakar psikologi kaunseling.
|
Pakar
psikologi kaunseling, pakar psikologi klinikal, psikiatri, pakar psiko.
|
FOKUS
|
Berfokus
kepada membantu individu memilih apa yang paling mereka inginkan dan hargai.
|
Memberi
fokus membantu individu untuk mengunakan kekuatan yang ada untuk berdaya
tindak menjadikan kehidupan yang lebih baik.
|
Memberi
fokus kepada perubahan personaliti.
|
DEFINISI MENTORING
=
Daripada perspektif umum,
mentoring mengambarkan wujudnya perhubungan berterusan antara individu ke
individu/ramai (one-to one/many relationship) yang akan meningkatkan tahap
professionalisme mantee.
= Sarah
Fletcher (2000) pula mengatakan mentoring bermaksud membimbing dan menyokong
pelajar (mantee) supaya beliau dapat melalui satu transisi
sukar dengan lebih mudah, tentang melicinkan tatacara, yang dapat
membenarkan, menyakinkan di samping mengurus dan mengarahkan.
= Daripada
konteks pendidikan pula, mentoring adalah gabungan melatih (coaching),
kauseling dan penilaian, di masa guru berpengalaman (mentor) di
berikan tanggongjawab untuk membantu guru baru (mantee) mendalami
perkembangan professional.
√ Mentor
– individu berpengalaman
√ Mantee
– individu/sekumpulan individu yang ingin maju dalam bidang berkenaan
CIRI-CIRI MENTORING
= Proses
pembelajaran yang aktif buat mantee
= Yang
dipentingkan adalah perkembangan personal dan professional yang berterusan
= Untuk
memudahkan sesuatu transisi dan memastikan berlaku perkembangan positif
= Bertindakbalas
terhadap kelebihan individu, nilai dan keperluan mentor dan mantee
= Bertimbangrasa
dan akur kepada kesilapan yang sukar dielakkan
= Menerima
kesilapan yang boleh diterima dan yang tidak.
PROSES MENTORING
1. Menjalin perhubungan
2. Merundingkan persetujuan/perjanjian
3. Perkembangan professional mantee
4. Menamatkan perhubungan
RUMUSAN :
Kesimpulannya, di sekolah kita perlu sentiasa berinteraksi dengan para pelajar
dalam proses pengurusan penasihatan murid. Ini akan memberikan para pelajar
tidak berasa dirinya diabaikan akibat keputusan peperiksaan yang tidak
memuaskan. Program mentor-mentee sentiasa dilaksanakan di sekolah agar dapat
membantu pelajar yang mengalami masalah atau kesukaran dalam PdP .
No comments:
Post a Comment