Monday, 13 April 2020

BAB 14 PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


BAB 14 PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN


√ ALAM PEMBELAJARAN
 .  Persediaan ke alam sekolah
 .  Kajian di sekolah
 .  Program Perantis Guru (PPG) 1 & 2

√ KEPERLUAN PERANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (PdP)

Perancangan perlu dilakukan untuk:
- memenuhi masa yang diperuntukkan
- menepati kehendak objektif /  matlamat
- berkesan sepanjang waktu pengajaran
- menarik perhatian dan tidak membosankan

√ OBJEKTIF PENGAJARAN
1.      Objektif implisit 
Melibatkan perubahan tingkah laku yang ketara seperti :
- memahami
- mengetahui
- menghargai sesuatu yang telah diajar

2.      Objektif eksplisit
Melibatkan perubahan tingkah laku yang boleh dilihat seperti :
- menyenaraikan
- menjelaskan
- memberikan contoh
- menunjukkan cara yang betul terhadap apa yang telah diajarkan

√ BUKU REKOD MENGAJAR
Buku himpunan pelan tindakan guru sebelum mengajar. Berdasarkan SPI Bil 3/1999. Buku rekod mengajar wajib mengandungi dua perkara penting :
1.  Rancangan Pelajaran Tahunan (RPT)
2.  Rancangan berdasarkan takwim minggu persekolahan.
   (isi ringkas rancangan pengajaran berdasarkan sukatan-sukatan kebangsaan)

√ KOMPONEN P&P
Elemen-elemen yang perlu diambil kira dalam mereka bentuk pengajaran ialah
- Objektif pengajaran
- Strategi pengajaran yang sesuai
- Bahan bantu pengajaran
- Maklum balas pelajar
- Penilaian

√ SUMBER-SUMBER PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (PdP)
Sumber ialah bahan yang digunakan semasa proses P&P seperti :
- buku teks
- buku rujukan
- buku latihan
- lampiran nota
- Alat audio visual
- LCD
- komputer/ TV
- peta / gambarajah   


            


√ PROSES P&P PERLAKSANAAN P&P SET INDUKSI
- Langkah permulaan dalam proses P&P
- Tujuan - untuk menghasilkan aliran pemikiran dan meransang minat pelajar
- Teknik - soalan, kejutan, kaitan dengan pelajaran lalu, isu semasa yang berkaitan, gambar atau bunyi

√ PERKEMBANGAN P&P
- Penyampaian isi pelajaran
-Teknik penyampaian guru & Teknik Menyoal
- Penggabungjalinan
- Penyerapan, Pengukuhan &Pengayaan
- Pemulihan &Penilaian
- Hasil pembelajaran murid

√ PENUTUP
Aktiviti yang dijalankan seperti :
1)  susulan
2) penilaian objektif pengajaran
3) membuat kesimpulan
4) rumusan

√ PENGURUSAN KELAS
Tanggungjawab guru menguruskan kelas
 Guru bertanggungjawab :
- menguruskan rutin kelas
- menyedia, mentafsir dan menyimpan rekod pelajar
- menyedia dan melaksanakan rutin kelas
- mengutip yuran
- memastikan maklumat dalam kelas dikemaskini
- menjalankan tugas-tugas lain
- mengurus dan memastikan pelajar-pelajar menjalankan tugas harian
- mengurus dan memastikan pelajar memahami dan mematuhi
  peraturan kelas
- mengurus keadaan fizikal kelas supaya sesuai untuk proses P&P


√ PERSEDIAAN SEBELUM MENGAJAR
a) Penulisan persediaan mengajar
b) Persediaan ilmu pengajaran dan isi pelajaran diajar
c) Persediaan bahan pengajaran
d) Persediaan peralatan pengajaran
e) Persediaan ruang pengajaran
 f) Persediaan kemahiran dalam pengajaran

√ PENYELIAAN PENGAJARAN AMALI
1.    Pengenalan
2. Tunjuk cara oleh guru
3. Agihan kerja pelajar
4. Penyeliaan aktiviti amali
5. Penilaian/ refleksi aktiviti amali
6. Pembersihan makmal
7. Penutup

√ PROGRAM PERANTIS GURU 1 & 2
KONSEP :
. Bertujuan memberi peluang kepada guru pelatih memahami situasi di sekolah
. Terbentuk berasaskan pendekatan perkembangan selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
. Pendedahan awal

OBJEKTIF :
Program ini memberi peluang kepada guru untuk
. Menyesuaikan diri
. Meninjau persekitaran
. Mengumpul maklumat tentang pengurusan,kurikulum, dan prasarana
. Membuat pemerhatian aplikasi teori P&P dalam bilik darjah.
. Merekod pengalaman melalui folio
. Memupuk budaya pemikiran kreatif dan reflektif terhadap dunia pendidikan

√ BIDANG TUMPUAN TUGASAN PPG
Pengurusan
- Prasarana
- Kurikulum/Program Bimbingan dan Kaunseling
- Ko-Kurikulum

√ PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB GURU PELATIH
—  Hadir  taklimat
—  Faham objektif
—  Lapor diri dan bina hubungan baik dengan pihak sekolah
—  Mengamalkan etika
—  Membantu guru dalam kokurikulum
—  Mengumpul maklum balas
—  Menyediakan folio PPG
—  Menyerahkan borang rumusan serta folia kepada pensyarah
—  Perbelanjaan tanggungan sendiri
—  PPG 2 guru pelatih diminta mengajar dan sediakan P&P

√ GARIS PANDUAN, PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB PIHAK SEKOLAH
—  Bekerjasama dengan pihak UPSI
—  Melantik guru yang berpengalaman sebagai guru pendamping
—  Membantu guru pelatih menyesuaikan diri
—  Membantu mengumpul maklumat sekolah
—  Beri peluang membuat pemerhatian semasa P&P guru berpengalaman berlangsung
—  Awasi displin dan kehadiran guru pelatih
—  Melapor sebarang kes mengenai guru pelatih dari masa ke semasa ke UPSI
—  Menyerahkan borang rumusan kehadiran dan dokumen lain ke UPSI


RUMUSAN : Kesimpulannya, sebagai seorang guru kita mestilah memainkan tanggungjawab yang penuh demi anak-anak murid kita. Kita juga perlu sentiasa menyediakan bahan-bahan yang hendak diajar, menyediakan rekod RPT dan sebagainya. Sebagai seorang guru pelatih pula , kita mestilah sentiasa bersedia dari segi fizikal dan mental untuk menghadapi cabaran-cabaran yang akan datang. Sentiasa merendahkan diri dan mempunyai sikap yang rajin belajar serta bertanya guru-guru senior yang ada di sekolah. Dengan ini, saya percaya kita akan Berjaya menjadi seorang guru sebenar yang berjaya dan bertanggungjawab.

No comments:

Post a Comment