Wednesday, 8 April 2020

BAB 12 PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA


BAB 12 PENGURUSAN MURID PELBAGAI UPAYA


                           
PEMULIHAN :
      Program pemulihan merupakan “satu program pendidikan untuk murid yang mengalami masalah dalam  penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus.”

      Murid pemulihan merupakan “Murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif”.

KONSEP PEMULIHAN :
      Mengutamakan prinsip ‘menyelesaikan masalah seawal mungkin’ supaya tidak kronik.

      Perbezaan minat, pengalaman, bakat dan gaya belajar mengakibatkan segolongan mereka lebih lambat menguasai sesuatu kemahiran berbanding rakan sebayanya.

      Melalui program pemulihan khusus, keperluan–keperluan murid berpencapaian rendah dapat dikenal pasti dan dipenuhi.


     
KONSEP PENGAYAAN :
      Melibatkan murid-murid yang berpencapaian melebihi sederhana dalam penguasaan kemahiran asas.

      Dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti tambahan kepada aktiviti-aktiviti asas di dalam atau luar kelas.

      Bercorak  belajar sendiri dan bimbingan guru pada tahap minima.

OBJEKTIF PENGAYAAN :

      Membolehkan murid menjalani aktiviti yang lebih mencabar kebolehan mereka disamping menambahkan minat dan pengalaman yang dapat membantu mereka ke arah perkembangan diri dan bakat mereka.

JENIS PENGAYAAN :

      Pengayaan (mendatar) adalah aktiviti yang berdasarkan kepada kebolehan murid dalam sesuatu kumpulan.

      Pengayaan (menegak) adalah aktiviti yang berdasarkan minat dan bakat murid dalam kumpulan cerdas sahaja.


BERKEPELUAN KHAS :
 “Individuals who differ from societal or community standards of normalcy. These differences may be due to significant physical, sensory, cognitive or behavioural characteristics. Many of these children may require educational program customized to their unique needs” -Garciulo (2003)

PINTAR CERDAS :
Menurut Ross (1993), pelajar pintar cerdas didefinisikan sebagai pelajar yang dikenal pasti semasa pra sekolah, sekolah rendah atau sekolah menengah yang menunjukkan prestasi bakat yang cemerlang atau menunjukkan potensi untuk melakukan pencapaian di tahap yang sangat tinggi berbanding dengan rakan sebaya yang lain.

CIRI-CIRI PINTAR CERDAS  :
  1. Perbendaharaan kata yang lebih luas,
  2. Mempunyai kematangan dari segi penggunaan istilah,
  3. Keistimewaan dalam matematik,
  4. Mencari kesempurnaan kendiri,
  5. Tidak mudah berpuas hati dengan jawapan yang mudah, 
  6. Petah berkomunikasi.
PENDIDIKAN PINTAR CERDAS :
           Kurikulum akademik yang diubahsuai.
           Kurikulum sedia ada tidak sesuai dengan IQ yang tinggi.
           Mengandungi proses berfikir secara kritis dan kreatif.

AUTISME
Autisme bermaksud kecelaruan neurologikal otak sehingga menjejaskan fungsi otak dalam aspek-aspek kognitif, bahasa dan komunikasi, sosial dan emosi.

CIRI-CIRI AUTISME :
–     Sukar berkomunikasi
–     Mengelak untuk bertentang mata
–     Emosi tidak seimbang
–     Mencedera diri sendiri
–     Sukar memahami orang lain
–     Pasif

PENDIDIKAN AUTISME :
–     Pendidikan di sekolah kerajaan, swasta atau pemulihan dalam komuniti (PDK)
–     Program bersepadu dan terancang.
–     Pendekatan yang dijalankan adalah dari segi tingkah laku pelajar
–     Pendidikan inklusif

DISLEKSIA :
Disleksia merupakan keadaan di mana seseorang mengalami masalah membaca yang amat serius. Istilah lain yang digunakan untuk mengambarkan masalah ini ialah buta huruf.

CIRI-CIRI DISLEKSIA :
  1. Disparaxia (masalah koordinasi motor-mata-tangan).
  2. Diskalkulia (merujuk kepada masalah matematik).
  3. Disgrafia (merujuk kepada bahasa).
PENDIDIKAN DISLEKSIA :
  • Pendekatan multi sensori merupakan pendekatan yang paling sesuai.
  • Menggabungkan beberapa deria seperti deria rasa atau sentuhan, penglihatan, pendengaran dan pergerakan.
  • Deria-deria ini dijalankan serentak bagi memudahkan kaedah pengajaran terhadap pelajar disleksia.

RUMUSAN : Kesimpulannya, walaupun mereka merupakan golongan pelbagai upaya namun kita tidak boleh berberat sebalah dan melayan mereka dengan keadaan yang dihina. Golongan tersebut merupakan ciptaan istimewa daripada Tuhan, jadi merekalah yang kudus ini harus dilayan dengan adil iaitu kerajaan telah membina pusat pendidikan khas untuk mereka ini. Selain itu, peranan guru juga penting iaitu sentiasa memberikan pandangan yang positif terhadap pelajar yang normal itu agar mereka tidak menghina golongan kepelbagaian upaya ini.

No comments:

Post a Comment