BAB 3 J KAJIAN PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
1. PENGURUSAN: Menurut Stoner, 1984 pengurusan merupakan
proses untuk merancang , mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli
organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang
ditentukan. Selain itu, dalam pandangan Robbins , 1984 pula mengatakan bahawa
pengurusan merupakan proses untuk mendapatkan kerjasama kakitangan secara
berkesan untuk mencapai sesuatu matlamat.
2. KEPENTINGAN PENGURUSAN : Dengan adanya pengurusan kita
dapat menambahkan pengetahuan, meningkatkan mutu amalan kerja sebagai guru,
meningkatkan produktiviti , dan mendapatkan keredaan daripada Tuhan.
3. PENGURUSAN BILIK DARJAH : Menurut Ang Jit Eng ,2014
pengurusan bilik darjah merupakan usaha mengendalikan proses pengajaran dan
pembelajaran (PdP) dengan berkesan di sekolah. Ia juga merujuk kepada kemampuan
mengurus perlakuan murid agar tidak mengganggu proses pengajaran dan
pembelajaran (PdP).
STRATEGI :
4. PENGURUSAN SEKOLAH : Menurut Sharpe, 1989 sekolah
merupakan organisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di
dunia. Disebabkan keunikan tersebut maka ia memerlukan pengurus yang
berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak “dibeli” oleh mana-mana pengurus
organisasi lain. Oleh hal yang demikian pengurusan strategik dalam kalangan
pengurus di sekolah amat signifikan agar dapat mewujudkan sebuah sekolah yang
berkesan. Menurut Abd Rahim Abd Rashid, 2001 pengurusan sekolah perlu berkreatif
dan berinovatif untuk membentuk organisasi sekolah yang dinamis iaitu
pengetahuan baru, budaya saintifik, penyebaran teknologi maklumat dan
pembangunan potensi manusia.
RUMUSAN :
Kesimpulannya, pengurusan dan pembelajaran amat signifikan bagi proses
pembelajaran yang berkesan dan efektif. Jadi, perlulah kerjasama semua pihak
termasuklah ibu bapa, para guru serta para pelajar untuk merealisasikan proses
pengurusan dan pembelajaran yang paling baik di dunia.
No comments:
Post a Comment